יום ראשון, 20 בדצמבר 2020

שואה - שם קץ לחושך

  

 

ב"ה

ארנה קובוס

מרפאה טבעית- אנרגטית-אבחון דרך מפות הגוף

חקלאות מדברית, אירוח והדרכה, תיירות

0528699300, 029409038, jewishjericho.org.il/blog

 

השואה

שם קץ לחושך

 

אירופה בסוף מאה 19 מגיעה לשיא התפתחות תעשייתית ושפע, תרבות ואומנות. שני מרכזים גדולים במזרח ומערב – רוסיה וצרפת. בשתי המדינות היהודים מובילים באומנות וספרות תיאטרון ומהפכה מדינית. ברוסיה הקומוניזם ,בצרפת נפוליאון שניהם מפילים את המלוכה, מקדמים את מעמד העובד, משחררים את המעוטים כמו היהודים להיותם שווים בחברה.  נוצר לאומים, לאומנות.

על עלבון אישי כמעט – רציחת נסיך באוסטריה, פורצת מלחמת עולם הראשונה, שבה נהרסות הממלכות הקיימות  וקמים משטרים אחרים במקום.

התנועה מדינית, חברתית ערה ביותר, גרמניה ממשיכה לרצות לשלוט, רוסיה שולטת עם המשטר הקומוניסטי, ארצות הבלקן משתחררות מן הכובש הטורקי כיבוש של 400 שנה). המשטר הסובייטי כובש את מזרח אירופה כולל יוגוסלביה.  יהודי מונסטיר בדרום יוגוסלביה, בורחים על נפשם, משאירים רכוש ונכסים. סבי משני הצדדים בורחים לשאלוניקי הקרובה היהודית שממאלה  כבר עבדו שם.

תחילת מאה 20 מוצאת את שאלוניקי ביוון עם 100 אלף יהודים, ליהודים טוב, שפע, עצמה כלכלית, מדינית, שפה עצמאית- לדינו.

אבל היוונים מתעוררים רוצים את העיר יוונית, מחליפים את האוכלוסיה ע"י הסכם עם הטורקים של החלפת היוונים בטורקיה לטורקים ביוון. 3 מיליון עברו את הגבול משני הצדדים, ושאלוניקי איבדה את הצביון היהודי שלה.

זו תקופה קשה, הרת מהפכות שעולם ישן מת ומתעורר עולם חדש. מהפכות צצות באויר, ציונות מתעוררת, יהודים מתחילים להגיע לארץ, תקוות חדשות הכרזת  בלפור קוראת ליהודים ארצה, המנדט הבריטי בא לעזור ליהודים אך אלה עדיין כבולים בשרשראות החושך של הרכוש והשפע הגשמי.

ליל הבדולח בגרמניה, מציקים ליהודים, גטאות, חוקים אנטישמיים, ב1924 ביוון הורגים את השבת,  לפני שהורגים את היהודים. יהודים מתחילים לברוח. כמחצית נשארה בשאלוניקי , רובם ברחו לאר"הב אך הגיעו גם לארץ.  השואה מתחילה , גרמניה כובשת ארצות שכנות, מתחילה מפולניה ומחפשת פתרון ליהודים.  אין חדשות, אין פרסום לא יודעים מה קורה וכאשר מתחילות להגיע שמועות לא מאמינים, כי טרם היה דבר דומה.

קודם מתחיל הרעב והגטו ומחנות ריכוז לעבודה. אנשים מתים ברחוב. אמי ז"ל אופה לחם בתנורים דאז, על עצים ופחם וזורקת פיתות מן החלון. נשים מתאגדות לעזור לילדים רעבים. היא משתתפת. היא עוזרת לילד אוטוסטי ונותנת לו יותר פירות יבשים.

צעירים בורחים להרים עם האנדרטס להילחם.  העמידו את כל הגברים בככר העיר לתרגילי התעמלות.  בקצב! שם קיבל  אבי, סטירת לחי ואז החליט שלא יוכל לשאת אותם. הכריחו אותם לזחול על ארבע סביב לשכונה כדי להשפילם.... אבי ז"ל רצה להצטרף  לאנדרטס, כאשר האב של חבר הופיע בהתכנסות שלהם ואמר לבנו: עכשיו שאנו צריכים אותך, תעזוב אותנו? אבי החליט שצריך להציל את כל המשפחה ולא רק את עצמו.  

אז הקב"ה עזר לו ובהיותו בחנות נפגש עם קונה כפרי שבא לקניות בעיר. אמר לו ב1 ניפגש אצלי בבית. "תיקח אותנו לכפר" אמר, תשאיר את הסחורה אצל חבר ומיד.  על עגלת סוס אחד, דרך השדות הגיעו לכפר. משם לרכבת עם תעודות מזויפות. ברבוע סוכר שיחד את הנהג. בתחנה בפלטמונה עלו הנאצים. בא הנהג ואמר לו וגילו את זיוף המסמכים.  הוא נזכר על משפחה שנרצחה לדוגמה שבוע לפני כן שם. הוא פגש את בן דודו, נתן לו 3000 דרכמות לקנות כרטיס ולברוח להרים. רק אמר לו, זה סוד , לא לספר. אך הוא סיפר וניתלה בככר. הנהג חזר ואמר  "ניצולתם" .

האחים של אמי ז"ל כבר עזבו את שאלוניקי. שנים מן האחים נלקחו ע"י הנאצים למחנות עבודה.   שילמו זהב אך לא הצליחו  להציל את מרסל ואת לאלברט . אחיה נתנו לה שני שוטרים ללוותה לאתונה ברכבת. ביודעה בולגרית , שמעה אותם מדברים בבולגרית ומזימים להרוג אותה כדי לקחת לה את התיק. אין חוק, אין ערכים.........

ענתה להם "קחו את התיק רק תשאירו לי 5 דרכמות שאגיע לאחי......" הם כל כך התביישו שהתנצלו וביקשו שלא יוודע  וליוו אותה....

עם משפחת אחיה,  הסתתרו במערה בדרום יוון. אחרכך  במנזר. היא תמיד עבדה ושירתה למרות ששילמו הון. בחג ביקשו ממנה לנקות את הכנסיה. היא ניסתה להתחמק אך לא עזר לה. שם בהיותה מנקה את הפמוטים, התפללה ואמרה" סלח לי אלוקים רק אותך רוצה לעבוד אך אני אנוסה....." תפילתה נענתה וקם דור  מפואר בארץ של נכדים ונינים לומדי תורה ומקיימי מצוות.

יום אחד במוצ"ש התקשר אלי, וקול פנימי שלי אמר לי "אגלופולוס"- פירוש ביוונית בן המלאך, וזה שמו של מישהציל את אבי. אכן נכדו התקשר ונפגשנו. בדמעות שמעתי את ספור ההצלה של סבו שזהה לספור שידעתי.

שם קץ לחושך ,עם ישראל שב ארצה בהלל והודיה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה